Wat hebben surfers met jouw boek schrijven te maken?

Laatst kreeg ik een e-mail van een schrijfster-in-spe. Zij sprak op een bijeenkomst met een journalist over het schrijven van een boek. Hij vond dat er teveel boeken op de markt verschenen, waardoor de waarde van boeken devalueerde. Het was tegenwoordig allemaal bagger. Iedereen kon maar een boek schrijven en uitgeven, was zijn mening.

De dame in kwestie voelde zich aangesproken. Ze wilde immers ook zelf een boek schrijven en uitgeven. Ze mailde me wat ik daarvan vond.

Ik snapte de journalist wel. Voor velen is een geschreven boek kunst. En kunst heeft voor hen iets elitairs.

Als je een boek schrijven iets voor de ‘happy few’ vindt en de weg van een boek alleen via een (gevestigde) uitgever ziet, dan zijn de huidige ontwikkelingen beangstigend voor je.

In tegenstelling tot vroeger is tegenwoordig alles mogelijk om je publiek te bereiken. Internet zorgt ervoor dat je zelf je eigen platform kunt creëren:

  • Wil je muziek distribueren dan hoef je niet meer per se naar een platenmaatschappij.
  • Wil je bekend worden dan hoef je niet per se met je hoofd op televisie.
  • Wil je een boek schrijven dan ben je niet meer afhankelijk van een reguliere uitgever.

Tijden veranderen. De vraag is of dit een slechte ontwikkeling is? Gaat dit ten koste van de kwaliteit?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorheen dezelfde overtuiging had als de journalist. Een boek schrijven kon alleen op het niveau van Wolkers, Mulisch of Reve. De schrijvers die op mijn eindexamen-boekenlijst stonden. Die overtuiging was ook de reden dat het jaaaaren duurde voordat ik werkelijk aan mijn boek begon.

Maar ik kwam erachter dat het niet zozeer gaat om je schrijfniveau maar om de authenticiteit, de echtheid van je verhaal. Daar haken de mensen op aan. Ook in boekenland geldt: op ieder potje past een dekseltje. Elk verhaal heeft zijn eigen fans. Elk verhaal trekt zijn eigen lezers aan. Elk verhaal verbindt zich met de daarvoor bedoelde mensen. Voor alles is een markt. En wat goed of slecht is, is echt heel persoonlijk. Als jij kopers voor je boek vindt dan is dat altijd goed. De lezer bepaalt.

De tijd van elitair zijn is voorbij. Kijk maar naar de Kardashians. Ze werden in het begin uitgekakt door de ‘gevestigde orde’. Maar ook die kan tegenwoordig niet meer om de familie heen. Waarom? Omdat ze – tegen de stroom in –  hun eigen golven creëerden waarop zoveel mensen mee surften dat hun golven nu de mainstream zijn. Ze maakten hun eigen norm. En hun fans vinden het fantastisch. Ondanks alle afwijzingen die er nog steeds zijn. Jammer voor die journalist.

Wellicht ben je nog steeds niet aan je boek begonnen omdat je denkt:

  • Wie zit er nu op mij te wachten?
  • Is mijn verhaal wel goed genoeg?
  • Kan ik wel goed schrijven?

En nog meer van dat soort gedachten.

Dan zeg ik: je hebt geen excuus meer. Een boek schrijven was nooit zo makkelijk.  Alle middelen zijn beschikbaar. Je hoeft alleen je laptop te openen of je schrijfblok te pakken om te beginnen en hulp vragen als je niet verder komt.

Vind je het moeilijk om een goed begin te maken?

Meld je aan voor de GRATIS online schrijfvierdaagse van 3 tot en met 6 juni.

Je krijgt 4 dagen lang tips, tricks en schrijfoefeningen om een goed begin te maken met je boek.

Schrijf je hier in: https://www.cobynuruwe.nl/schrijfvierdaagse.

En maak met jouw verhaal nieuwe golven zodat de mensen die daar behoefte aan hebben kunnen mee surfen.