• Wat heb je als ondernemer echt nodig?
  • Waar wil elke ondernemer altijd meer van?
  • Waar kan je nooit genoeg van hebben?

Inderdaad: Aandacht. Zichtbaarheid. Publiek.

De schijnwerper op je product of dienst.

Daarmee vindt jouw ideale klant je, en ben je geen roepende in de woestijn.

Er zijn veel manieren om aandacht te krijgen, maar uit eigen ervaring en die van mijn klanten weet ik, dat het schrijven van een boek een van de beste methodes is om in de spotlight te staan. Het is ook een van de minst benutte manieren.

Maar hoe krijg je aandacht door het schrijven en uitbrengen van een expertboek?

 

Ik geef je hieronder 5 manieren:

  1. Een boek geeft je autoriteit, geloofwaardigheid en zorgt voor een expertstatus.

    Vaak wordt een boek het nieuwe visitekaartje genoemd. Ik was het daar eerst mee eens, maar dat is maar deels zo. Er is namelijk een significant verschil tussen een boek en een businesscard.
    Een kaartje is makkelijk gemaakt: je logo, je bedrijfsgegevens en misschien een quote laat je mooi opmaken en drukken. Dit kan iedereen en het is zo gefikst. Een boek daarentegen is niet met een paar dagen klaar, zelfs de omslag niet.
    Daarom vergelijk ik een expertboek liever met een bul of hbo-diploma. Alleen veel exclusiever. Hbo-diploma’s zijn tegenwoordig niet meer zo zeldzaam. Een boek is dat wel. Door het schrijven van een boek bekrachtig en verhoog je jouw expertstatus. Het geeft je autoriteit en geloofwaardigheid.

Voor je ideale klant is een expertboek de uitgelezen kans kennis te maken met jouw expertise.

 

  1. Een boek verhoogt je zichtbaarheid en zorgt voor media-aandacht.

Wanneer de media over een bepaald onderwerp een verslag of reportage wilt maken, naar wie gaan ze dan? De expert! En hoe weten ze dat iemand een expert is? Als die een boek heeft geschreven. Want experts schrijven boeken.
Als je eenmaal een boek hebt uitgebracht, is media-aandacht 10 keer gemakkelijker te krijgen. En niet alleen aandacht van de media. Als er op je website of Social Media staat ‘Heeft een nieuw boek uit…’ zorgt dat voor een ingang waar anderen een gesloten deur treffen. Niet alleen bij de media maar ook bij organisatoren van evenementen of bij bedrijven en kennisinstellingen die op zoek zijn naar een expert.
Hoeveel mensen uit jouw vakgebied ken je die veel aandacht kregen door het schrijven van een boek? Misschien heb jij meer kennis of meer ervaring. Maar doordat ze een boek schreven werden zij geïnterviewd over jouw expertise.

Dus wil jij jezelf als een autoriteit en expert neerzetten en een ingang krijgen bij media en andere podia, dan is het schrijven van een boek de sleutel.

 

  1. Een boek helpt mensen je te vinden.

Google is de best internetzoekmachine, gevolgd door YouTube. Weet jij binnen welke zoekmachine ook veelvuldig wordt gezocht? Die van Bol.com!
Wanneer mensen op zoek zijn naar bepaalde informatie, wenden ze zich tot experts of autoriteiten. En waar denken ze in eerste instantie informatie van een expert te vinden? In een boek. Een boek geeft ze de kans om op een laagdrempelige manier bekend te worden met de materie. Het schrijven van een expertboek brengt mensen naar je toe, laat mensen precies weten wie je bent en laat zien hoe je ze kunt helpen. Het is de beste marketingtool om klanten aan te trekken.
Een boek werkt beter dan een verkooppraatje of een advertentie.

 

  1. Een boek zorgt ervoor dat mensen over je praten.

Er is geen betere marketing dan mond-tot-mondreclame. Als iemand die je kent en vertrouwt je aanraadt iets te kopen, luister je en koop je het (als je het nodig hebt). Als anderen over je bedrijf en je aanbod praten, is dat de best mogelijke marketingtool. En een boek is dé tool om mond-op-mond-reclame teweeg te brengen.
Met een boek stop je letterlijk jouw woorden, jouw verhaal in de mond van mensen. En als mensen over je boek praten, gebruiken ze jouw woorden.
Een goed boek zorgt ervoor dat mensen jouw termen, zinnen en ideeën herhalen voor anderen, waardoor ze jouw boek kopen en zo kennismaken met jouw bedrijf en je aanbod.

 

  1. Een boek is goed voor je personal branding: je onderscheidt je nog méér.

Je zult tientallen, honderden en in sommige vallen duizenden concullega’s hebben, maar er zullen er niet veel zijn die een boek hebben geschreven over hun expertise in combinatie met hun ondernemersverhaal.
Wanneer jij dat dus wél doet, onderscheidt jij jezelf. Mijn businesscoach noemde dat altijd: wees de ‘blauwe banaan’. Een blauwe banaan valt immers op in een kist vol gele bananen.
In je boek geef je jouw unieke merkbelofte weer die je missie, visie en kernwaarden raakt. Het is je onderscheidende vermogen, je unique sellingpoint, kortom je ‘blauwe banaan’.

Oftewel: een boek op zich is al een ‘blauwe banaan’, maar daarin ook nog jouw unieke merk- en ondernemersverhaal maakt het nog meer onderscheidend voor je branding.

Naast dat een boek ervoor zorgt dat je de schijnwerper op jezelf en je bedrijf richt, zorgt een boek ook voor een groei in je inkomsten. Wil je daar meer over weten?

Meld je gratis aan voor mijn webinar ‘Schrijf je expertboek’.